الخميس، 18 أغسطس 2016

اليوم 8 _ أنا وفيجو والفيسبوك

لا تجبر الإنسان ولا تخيّره
يكفيه ما فيه من عقل بيحيّره
اللي النهارده بيطلبه ويشتهيه
هو اللي بكره ح يشتهي يغيّره
عجبي !!!
                        صلاح جاهين



كابتن مجدي اليماني و الإنترنت

 

" كابتن مجدي اليماني " هو ابن أخو "كابتن روما " ،  شاب جامعي ، طالب في كلية سياحة و فنادق ، من أهم نجوم السيرك , و له مشاركات تمثيلية تعتبر خطوات أولى للتمثيل , لأنه كان ضمن مجموعات العمل التاريخي الكبير في مسلسل نابليون و المحروسة .

" كابتن مجدي "  مثقف جدا , و مهذب جدا جدا , زى باقي فريق السيرك ، و في الحياة الطبيعية هو أميل للجدية , بمعنى أنه بعيد عن التهريج , و مش هيحاول يعمل أي حركة تضحكك زى ما الناس العادية ممكن تهرج في حوارها , وصوتها يعلا بالضحك لأن ضحكته ابتسامة خفيفة .

في عصرنا الحالي طبعا لما بنتعرف على أصدقاء جدد لازم نضيفهم لقائمة أصدقائنا و الا ما نبقاش أصحاب , و بما إن "كابتن مجدي" أصبح من أهم أصدقائي قررت النهاردة إني أنزل للسيرك , و أنا ناوية أعمل له إضافة , و أكيد  هيقبل الإضافة , و طبعاً عملت حسابي و أخدت معايا اللابتوب , متضبط على موقع الفيسبوك عدل , يعنى لا مفر هضيفه هضيفه.

و طبعا كلنا و أي إنسان طبيعي في عصرنا أول شيء يفكر فيه أول ما يفتح عينيه الصبح هو الفيسبوك , و أخر شيء يشوفه قبل ما ينام الفيسبوك , علشان كده تعاملت مع "كابتن مجدي" و "كابتن روما " على إنهم ناس عاديين و طبيعيين زينا كده و لكن كانت المفاجأة المذهلة  !!!!

أول ما وصلت السيرك قابلت "كابتن مجدي" و قلت له على فكرة أنا عملتلك إضافة ممكن تعملي قبول ؟

و لكن الغريبة إنه قال : إن أنا موجودة فعلا عنده على صفحته الشخصية , و إنه عارف الأكونت بتاعي , و طبعا لأني ما شفتش الأكونت بتاعة في الأصدقاء عندي , و لا شفت بوستاته , أكدت له إنه مش عندي في الأصدقاء , و لكن              " كابتن مجدي " قالي : أقولك أمارة , صورة البروفيل عروسة لعبة لابسة فستان احمر , تمام كده ، قلتله : صح هو كده  .

فعلا "كابتن مجدي" عارف الصورة , و عارف الاسم , ولكن بردوا هو مش عندى , و أنا أصريت قصاد إصراره إننا نفتح الإنترنت و حصل الموقف ده ..

أنا : شوف يا كابتن أنا جبت اللاب , و آدى كابل النت نوصله باللاب ، أنا اعمل إضافة إنت تعمل قبول سهلة خالص دى .

كابتن مجدي : فيسبوك هنا !!! و في السيرك كمان !!! ميعاد العرض قرب و بعدين "كابتن روما " لو شافنا هيعمل مشكلة كبيرة جدا .

أنا : ده ثواني مش هيلحق خالص

كابتن مجدي : صدقيني إنتي عندي على صفحتي أصلا

أنا : طيب خلاص البكا على رأس الأكونت , افتح بقا

و فجأة وصل " الجنرال روما " , و شافنا قدام اللاب , و كأن حصلت كارثة

كابتن روما : إيه اللي بتعمله ده يا كابتن ؟

مجدي : دة ال .... ال .... حتى الكلمة مش عايزة تطلع ...... ده الفيسبوك يا كابتن

كابتن روما : و الفيسبوك بوك بيعمل إيه في السيرك ؟

مجدي : ما هو ده اللي قلته والله يا كابتن , بس هما كانوا دقايق و هنقفل على طول ... إنتي عاجبك كده ؟؟؟

كابتن روما : إنت مش أخدت ساعتين النت بتوعك من 5 الفجر لغاية 7 صباحاً ,   إيه عايز تدمنلي الفيسبوك

أنا : لا لا لا يا كابتن ما تقلقش من الحكاية دي خالص , فيه مصحات في الصين بتعالج إدمان النت !!!

كابتن روما : هو انا لسه هستناه لما يروح الصين يتعالج و يرجعلي , و العرض قدامه 10 دقايق , ده ما بقاش " سيرك اليماني " ده بقا كوفي نت اليماني , فين كابل الإنترنت أنا هفصله .


 و فعلا راح " كابتن روما " فصل كابل الإنترنت و لكن " محمد اليماني " ابن         " كابتن روما " حاول يهدى الموقف . و يقوله خلاص يا كابتن سامح مجدي يا كابتن , طيب علشان خاطري يا كابتن , و لكن " كابتن روما  " أصر إنه يفصل الكابل لأن مجدي غلط  , ولكن أنا ما كنتش فاهمه هو "كابتن روما "زعلان قوي كده ليه , و إيه موضوع الساعتين دول ؟؟ يعملوا إيه دول طيب ؟؟ ولأن مجدي عزيز عليا , وأنا أتسببت في زعله ,  قلت أتدخل و أصلح الموقف  .

أنا : " كابتن روما " حضرتك ليه زعلان كده من "كابتن مجدي" على فكرة أنا السبب لأنه كان رافض فعلا .

كابتن روما : أنا مش زعلان من مجدي , أنا خايف على مجدي , و لما افصل النت أحسن ما يقع وتتكسر رقبته .

أنا : معقول .... ليه ؟

كابتن روما : لأن مجدي دلوقتي مفروض إنه هيلعب السلم المتحرك , عارفه يعنى إيه ؟ يعنى لازم يكون متحكم في كل أعصابه , و في كل عضلة في جسمه , و لو اختل توازنة هيقع , و طبعاً أنا محدد لكل واحد ساعتين بس في اليوم للإنترنت , لأن الأوقات الطويلة على النت بتسحب النظر , و بتسبب مشاكل في الرقبة , و الفقرات كمان بتتعب , و بعد كده تؤدى لعدم توازن , وممكن جدا       " كابتن مجدي" يقع و تبقى كارثة .

أنا : لا لا لا مفيش الكلام ده خالص خالص , عندك أنا مثلا يا كابتن , بشتغل على الكومبيوتر من أكثر من 18 سنة , و بقضي أكثر من 15 ساعة في اليوم , و ما حصليش أي حاجة خالص , دي إشاعات يا كابتن .

كابتن روما : ما عندكيش أي مشاكل خالص !!!!!

أنا : خالص

كابتن روما : خالص !!!!! طيب خلاص هنبدأ العرض

أنا : كابتن كابتن ما ألاقيش معاك مسكن قوي قبل ما نبدأ العرض ؟

كابتن روما : قوي هنا و في السيرك هي صيدلية ... ليه مالك ؟؟؟؟

أنا : رقبتي بتوجعني قوي قوي يا كابتن

كابتن روما : خالص  !!!!!

مجدي : إيه اللي بتعمليه ده , إنتى مرة تقلبيها كوفي نت , و مرة تقلبيها مستشفى ,  العرض خلاص بدأ .

أنا : روحوا اعرضوا و انا هطلع الموبايل ... و ده بقا عليه فيسبوك على فكره , و مش عايزة الكابل بتاعكم

و فجأة قبل ما كابتن مجدي يخرج من ورا الستارة للعرض , لمح صفحة الفيس على موبايلي , فجأة خطف من إيدي الموبايل

كابتن مجدي : إيه ده ؟

أنا : موبايل يا كابتن

كابتن مجدي : و إيه اللي عليه ده ؟

أنا : فيسبوك يا كابتن 

كابتن مجدي : و مين الأكونت ده ؟

أنا : ده أكونت إسمه " أنا فيجو اليماني " يا كابتن

كابتن مجدي : ما هو أنا  " فيجو اليماااااااااااااااااااااااني "

أنا : إيه ده إزاي ما اخدتش بالي من الاسم ؟ و لا من الصور كمان ؟ هو فعلا عندي يا دي الكسوف ، إيه الناس دي , و إيه الانضباط ده , كل شيء ماشي بنظام و بمواعيد , بصراحة بصراحة  , حياتهم صعبة قوي قوي يا خااااال

  

إدمان التكنولوجيا و أسطورة    " بيجماليون  "


 

المفروض إن الإنسان اخترع التكنولوجيا بما فيها الإنترنت و الفيسبوك , و المفروض إن الإنسان هو المتحكم فيها , ولكن مع الوقت حصل العكس أصبح الإنسان مُدمن للتكنولوجيا , و لما أدمنها تحكمت هي فيه , و أصبح مملوكا لها  , و هو ده بالضبط نفس المعنى في أسطورة  " بيجماليون " ، أسطورة إغريقية بتحكي عن فنان اسمه " بيجماليون " , نحت تمثال " فينوس " المُلقب بإلهة الجمال , علشان يكسر به غرور النساء الجميلات في المدينة , و فعلا نحت تمثال غاية في الجمال و الروعة , لدرجة إنه أصبح بيقضي كل وقته في مشاهدة جمال التمثال , و بعدها وقع في غرام التمثال و أصبح أسيرا له .

أبطال السيرك هنا بيروضوا كل شيء , ثعابين و وحوش و نار  حتى الجاذبية الأرضية , و قبل كل ده روضوا عقولهم و أجسادهم و أعصابهم , علشان كده ما كانش صعب عليهم ترويض التكنولوجيا كمان , بأنهم يتحكموا في أنفسهم , و تكون وسيلة للتواصل , مش مادة للإدمان  .

أبطال السيرك  و إدمان المخدرات

إذا كان "كابتن روما "وأسرته تغلبوا على إدمان الإنترنت , كان لازم أسأله عن الإدمان التقليدي بكل صراحة ، عن شرب الكحول و الحشيش و البانجو و السجاير الملفوفة و غيره ... و لكن "كابتن روما "سكت دقيقة وقالي : فيه كثير بيعملوا كده , لكن مع الأسف اللي بيعمل كده بيقع ، إما هيفقد توازنه في العاب التوازن , او هيفقد هيبته قدام الحيوان ، و لو فقد هيبته , وقتها الحيوان يفترسه ,  يعنى باختصار هتكون حياته هي الثمن  .

 

الإنسان أقوى مخلوقات الله

"كابتن مجدي" و" كابتن روما "و أبطال السيرك , نموذج بيثبت إن الإنسان فعلا هو أقوى ما خلق الله على الأرض , و كل شيء ربنا خلقه مُسخر للإنسان , و الإنسان قادر على تسخير كل شيء بالإرادة و العقل اللي ربنا ميزه به عن كل المخلوقات .

بالعقل الإنسان روض الوحوش , و تحكم في النار , و في قوانين الطبيعة , و تحكم في قدراته , و تحدى ذاته , فمش هيكون صعب عليه التحكم في التكنولوجيا .

فعلا السيرك مدرسة كبيرة جداً لكل إنسان عايز يتعلم , و لو السيرك هيخرج جيل خلوق منضبط ذكى واعي , أرجوكم اعملوا في كل مدرسة  و في كل شارع سيرك يعلم الولاد , يمكن نلاقى أجيال مختلفة .

 

 


مفاجأة للقارئ

عزيزي القارئ , طبعاً حضرتك قريت قصة الحوار اللي دار بيني و بين "كابتن مجدي" و" كابتن روما " و شفت صور "كابتن روما " بيفصل كابل الإنترنت بنفسك , أحب أقولك :  ان كل الحوار ده ما حصلش رغم الصور , و هي قصة من وحى الخيال , لأنه ببساطة "كابتن مجدي" ملتزم بساعتين الإنترنت , و أنا لا يمكن هخلي "كابتن مجدي" يكسر أوامر "كابتن روما "و يقف في موقف محرج ,  و ده درس تاني يعلمنا إن كثير من الأخبار الموجودة على الإنترنت و الفيسبوك للأسف مغلوطة , رغم الصور المقترنة بالخبر , بتطلع تلفيق و كذب و تشهير  , حبينا بس نثبتلكم ده بالبرهان و الدليل العملي ، و يا رب نلاقى شبابنا في يوم زى الشباب دول , و يا رب نلاقى بلدنا في يوم تتغير للأفضل  .




رابط المقال على شبكة صدى بورسعيد الاخبارية 


في 14 ابريل 2014
http://www.sadaportsaid.com/11106/




ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق